På læns. Er det her man lader op til kryds, tager en hyggesnak og evt. drikker en lænsebajer?

undt om mærket, slæk på skøderne og den direkte kurs mod næste mærke. På læns er tid til hyggesnak og tænke på næste krydsben, hvor konkurrenterne for alvor skal hentes. For mange sejlere er lænsebenet ikke nær så interessant som krydsbenene. Koncentrationen slækkes et par grader, mens man mentalt tanker op til næste krydsben. Konkurrenterne sejler foran og bagved i en næsten lige linien, som om man er i gang med flotillesejlads. I virkeligheden er der ofte gode muligheder for at sejle sig frem på læns og vinde placeringer i feltet.

Der er normalt to måder, hvorpå man kan avancere på læns. Man kan enten dække sine konkurrenter af ved at tage deres vind eller også kan man være bedre til at øge farten ved at læse vind og strøm, sejle en skærende kurs samt følge bølgerne (når det blæser lidt mere).

Fri vind.

De fleste ved, hvordan man tager vinden eller laver vindskygge på sine konkurrenter. Vigtigst af alt er derfor at søge at sejle i fri vind. For at forsvare sin position mod både bagfra må man forsøge at holde sig mellem konkurrenterne og næste mærke. På den måde vil man få samme vindspring og – pust som konkurrenterne.

På skærende kurs.

De fleste både sejler hurtigere, hvis de skærer 10 til 20 grader. Så undgå at sejle plat læns. For meget ofte kan det betale sig at sejle den ekstra distance og bomme undervejs på lænsebenet, fordi fartoverskuddet opvejer den længere distance.

En frisk pose vind.

Kig bagud og spejd efter vindpust, så du kan placere din båd i den rette side af lænsebenet. Lad en af gasterne spejde bagud, dels for at følge konkurrenternes bevægelser og dels for at observere disse lokale vindpust og – striber. Mørke skyer, som fejer hen over banen, giver ofte en indikation om, hvor vinden vil komme. Hvor ofte har man ikke oplevet, at bagvedliggende både sejler sig op i feltet, fordi de har fundet en lokal pose vind. Hvis man er vaks ved havelågen, kan man finde disse ”fribilletter” til at komme længere frem i feltet.

Vindspring kan bruges.

Vindspring kan som på kryds spille en stor rolle. På læns er reaktionen den modsatte af den, som sejler på kryds. Man skal søge at bomme, hver gang vinden rummer, så man hele tiden sejler på en skraller på læns. Formålet er at sejle den korteste vej til næste mærke, samtidig med at man hele tiden skærer mest muligt.

Accellerere på bølgerne.

Kølbåde kan i de fleste tilfælde ikke komme op og plane på bølgerne. Men man kan forsøge at fange de største bølger og forsøge at glide eller halv plane på disse bølger. Der skal selvfølgelig noget vind til for at kunne begynde at udnytte bølgerne. Dette sker ved at man begynder at skære lidt op og forsøger at følge bølgen så længe som muligt, når bølgen begynder at fange båden. Båden accelerer, når du sejler skråt  over bølgen, hvorved du også udnytter bølgeeffekten i lidt længere tid. Det giver selvsagt lidt ekstra fart, mens bølgeeffekten står på. Nogle gange giver bølgeeffekten en kortvarig gevinst på et par knob. Når båden atter ”danser” ned i næste bølgedal og fart går ned, spejdes bagud for at fange næste større bølge. Det gælder om at få så få døde perioder som muligt på læns. Afprøv teknikken, hvis ikke du allerede kender den eller har fanget melodien.

Din plads i båden.

Besætningens placering i båden er heller ikke ligegyldig på læns. Nogle både får mere fart, hvis bådens våde overflade gøres større og hvis hækken løftes ud af vandet. Det betyder, at besætningen i lettere vind skal fremad i båden. Hvis muligt gerne til luv, så masten og bommen løftes op i vejret (for at fange vinden).

God sejlads.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *