Virksund Sejlklubs joller og udstyr

Virksund Sejlklub råder over én – og to mands joller og udstyr.

Optimistjolle

Klubben over fem optimistjoller. Optimistjollen er en simpel én-mands begynderjolle, hvor du lærer de grundlæggende elementer i sejlads.

Mange har trådt deres første sejlersko i optimistjollen. Piger og drenge i alderen op til 15 år sejler optimistjolle. Rundt i landet sejles optimistjoller for sjov og som træningsjolle. Når du bliver fortrolig med at sejle og kan mestre jollen stiger dine ambitioner og du kan begynde at sejle kapsejlads mod andre.

Der sejles på alle niveauer og planer i jollen. Du kan altid finde jævnbyrdige at sejle med og mod. Lær mere om optimistjollen og kapsejlads her

Tera jolle

Virksund Sejlklub råder over fem Tera joller. Tera jollen er en moderne én-mands begynderjolle, som kan sejles af unge fra otte år og op. Det er en selvlænsende jolle, som ser godt ud, og som sejler godt. Tera jollen sejler en smule hurtigere end en Optimist-jolle, og man kan træningsmæssigt uden problemer blande de to jolletyper. Der findes s

tørrelser tre sejl til Tera jollen. Der sejles Tera jolle rundt om i landet. Der findes som i optimistklassen mange muligheder for at sejle for sjov

og med i kapsejlads. Du finder mere om bådtypen her http://teraklub.dk

Feva jolle

Virksund Sejlklub råder over tre Feva joller. Piger og drenge i alderen 14 til 18 år sejler Feva jolle. Feva jollen er en to-mands jolle. Ofte starter du i optimist jolle og når du er vokset ud af denne mindre jolle, så går du over og sejler enten Tera jolle eller finder sammen med en anden ungdomssejler og sejler Feva jolle. Der sejles Feva jolle rundt om i landet. Feva-klassen er på nuværende tidspunkt ikke organiseret i en egentlig klasseorganisation, som de to andre én-mandsjoller. Der er snarere tale om et netværk blandt aktive klubber.

Netværket omkring Feva-jollen har en imødekommende tilgang til ungdomssejlads og er præget af initiativer og aktiviteter i et ikke-formelt og ikke-elitært miljø.

Mottoet i miljøet er, at det frem for alt skal være sjovt at sejle for unge, og at kapsejladsresultater ikke er et væsentligt element for unges udvikling i sejlsporten.