Forårsklargøring, det bedste tidspunkt på året

Du kender den fra de hjemlige fire vægge – forårsrengøringen. Og selvom det måske ikke er din yndlingsbeskæftigelse, mens den står på, så er det skønt, når det er gjort, og du kan nyde resultatet. Det samme gælder for din båd – bare i endnu i højere grad.

En båd er et hårdført fartøj, men slides også efter en god lang sæson på vandet. Nu er en ny sæson ved at nærme sig og der er behov for at begynde forårsklargøringen, så båden kan klare en ny sæson i vandet.

Uanset om det er små hyggeture på fjorden eller store eventyr på eksotiske farvande, du skal ud på, så vil din båd have godt af en kærlig hånd, inden sejlsæsonen for alvor går i gang. Alt afhængigt af din båds stand og materialer vil der skulle skrubbes, males, slibes og poleres, for at din båd igen bliver fin som ny. Heldigvis kan det meste arbejde klares med nogle hyggeture i havnen, en god portion knofedt og nogle gode produkter.

Virksund Sejlklubs bundskraber

Bundskraber

Slibning

Slib bunden med vandslibningspapir eller med slibemaskine, så du fjerner lidt af den gamle maling og klargør bunden til ny maling. Ved at slibe bunden hvert år, udsætter du tidspunktet for, hvornår bunden skal have den helt store tur. Det er også lettere at have med at gøre, når man tager lidt af opgaven hvert år. 

Trænger din båd til den helt store omgang, skal du skrabe gammelt maling af båden og slibe overfladen jævn og glat. Det er ofte et stort arbejde, som kræver tid og knofedt. Nogen sandblæser bunden. Det gør om muligt den samlede indsats lettere. Nogen siger, at gammel maling normalt skal tages af og genopfriskes efter ca. seks sæsoners sejlads. Det skyldes, at du efterhånden har smurt så mange lag maling på, at den begynder at blive porøs, afskaller og krakelerer.

Skrabes bundmalingen af, kommer du ind til primeren. Når bundmalingen er skrabet og slebet, bør du overveje at smøre et eller to lag primer ovenpå den gamle primer. Du bør veksle mellem farverne på din primer, så du altid ved, hvor langt du er kommet ind i dine primer lag, når du skraber og sliber.

Det siger sig selv, at bunden bliver mere sårbar, når bundmalingen ikke længere har den fulde virkning. Ujævnheder giver bedre betingelser for begroning, herunder bl.a. ruerangreb og alger. For mange sejlere er det en meget vigtig vinderformel, at bunden er glat, så vandmodstand er så lille som mulig, når båden glider gennem vandet.

Klubbåde bundmales af frivillige.

Maling

Din båd har behov for at få opfrisket sin bundmaling før hver sejlsæson. Følg vejledningen for den enkelte type bundmaling og tænk på, at mere maling på bunden fremmer tidspunktet for, hvornår den skal tages af igen. De nye typer bundmalinger er blevet mere miljøvenlige, men er knapt så effektive. Til gengæld kan du male bunden af din båd med god miljøbevidst samvittighed.

Det kan betale sig at investere i kvalitetsmaling, da en sådan maling både vil beskytte din båd og tilføje en æstetisk dimension til udseendet.

Hvilken bundmaling skal vælges? Det enkle råd er at benytte samme maling, som allerede er påført bunden. Så går du ikke helt galt i byen.

Der findes i princippet to slags bundmaling. Den selvpolerende og den hårde bundmaling.

I den selvpolerende bundmaling løsnes bindemidlet ved kontrolleret hastighed, så der altid er et nyt aktivt lag bundmaling i kontakt med havvandet.

Poleringshastigheden sikrer en jævn udvaskning af biocider i hele produktets levetid og holder i princippet skroget fri for begroning. En allround-teknologi til de fleste typer både og den mest effektive mod begroning.

I den hårde bundmaling er bindemidlet hårdt og uopløseligt. Malingen skal slibes for at få en glat overflade. Den hårde bundmaling benyttes ofte på både, som sejler kapsejlads.

Hvis du beslutter dig for at skifte bundmaling kan selvpolerende maling påføres ovenpå hård bundmaling, men ikke omvendt.

Polering

Bådens fribord og gelcoat kan ofte med fordel vaskes af med oxalsyre og Rodalon. Lad det sidde på og virke og skyld herefter med rigeligt vand. Det fjerner resterne af grønne aflejringer.

Derefter kan du begynde polering af fribord og cockpit mv. Dette giver den sidste finish og bevarer gelcoat og holder skidtet væk i et stykke tid.

Start med fordel en god rubbing uden slibemidler, som egner sig fortrinligt til polering af oxiderede overflader, mindre ridser og pletter. Det er muligt at anvende maskiner til polering af båd, men en båd kan også poleres ved hjælp af masser af knofedt.

Forhør dig gerne omkring, inden du køber en rubbing, da forskellige typer af rubbing egner sig til forskellige typer af materialer.

Forårsrengøring

Rengøring af din båd er vigtigt, da rigtigt mange timer, dage og måske endda måneder i sejlsæsonen skal foregå på båden. Din båd skal være et rart sted at opholde sig, også for dem, der er ‘på besøg’.

Foruden støvsugning af hele båden kan du også bruge Rodalon til at fjerne algerester og andre aflejringer. Andre rengøringsprodukter kan ligeledes benyttes.

Vanter skal monteres på mast

Vanter skal monteres på mast

Mast og rig

Alle løse dele, fald og skruer mv. gennemgås. Bevægelige dele indsmøres i fedt. Aluminiumsmast og – bom indsmøres i Alu Guard.

Motor

Se din motor efter og følg anvisningerne for klargøring af din motor og drev.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *