Nyhedsbrev juli 2023, god ferie med flere oplevelser

Alle i og omkring Virksund Sejlklub ønskes en god sommerferie.

Med de fleste solskinstimer i juni i de år, hvor dette fænomen er blevet registreret i Danmark har det været en flot måned.  Det gode hver betyder dog også, at opblomstringen af alger i Limfjorden ændrer badevandet, som nu er i en ret dårlig forfatning. Vesthimmerland kommune fraråder indtil videre badning i fjorden.

Hvis ikke I allerede har en turplan i juli, er her et par forslag. I Månedsmagasinet for Skive, Salling, Fjends og Fur findes en artikel om at sejle på opdagelse i Limfjorden. Den kan læses her: https://www.epaper.dk/spec-arco/maanedsmagsinet_19-2022/

Næste større begivenhed – Vestjysk Bank Cup

Det er tid til at tilmelde sig Vestjysk Bank Cup lørdag d. 19. august. Sejlerne afvikles ud for Virksund og i Lovns Bredning. Gå ind og tilmeld båd her: https://www.virksundsejlklub.dk/2023/06/24/vestjysk-bank-cup-2023/

Vi sejler på Nørresø

Børn og unge kan fortsat sejle mandag og torsdag på Nørresø i Viborg. Nogle af børne har været i Sunds og sejle. De klarede sig flot og Peter Sørensen nåede en 2. plads i hans gruppe af optimistsejlere. Bravo!

Onsdagssejladser med mange deltagere.

Hurra og en dybfølt tak. Vibeke Stjerneby Mortensen har været behjælpelig med starter og måltagning af både om onsdagen. Hun har nu deltaget som såkaldt “truttetøs” i nu 10 år. Tak for din indsats Vibeke – so far.

Flere har i år vist interesse for at deltage i de ugentlige aftenkapsejladser. 25 både er tilmeldt sejlerne og der er set flere nye sejlere. Det er vi ret stolte af. Vi håber, at flere vil komme og deltage. At deltage i onsdagskapsejladser er en god måde at få aktiveret sin sejlermuskel på.  Vi sejler i næsten al slags vejr, hvilket betyder, at man grundlæggende bliver en bedre sejler af at deltage.

Fjordens Perle sejler

Vi har fået vores J70 stolthed ud at sejle. Fem besætningsmedlemmer sejler fast på båden.

I juni har vi afviklet fjord race. 12 sejlere havde tilmeldt sig arrangementet. Her sejlede vi i klubbens J70 og en anden J70 lånt af Sejlsportsligaen. Det så ud som om, at de to både sejlere nogenlunde samme fart, så det gav mange sjove og udfordrende situationer på vandet. I en enkelt sejlads kom en af bådene for langt ind mod Sundstrup og stod på grund. Det kan ske selv for de bedste! Vi, som deltog, havde en fantastisk dag. Bagefter drak vi moleøl og spiste pølser og hygge os.

Flere duelighedsskippere

Sejlklubben afsluttede praktisk duelighedskursus med eksamen torsdag 8. juni. Alle kursister kom flot gennem eksamen. Der skal her lyde en tak til alle instruktører, som afsatte tid og aftener til at træne kursisterne til et flot sejlerstandpunkt. Enkelte af de nye duelighedsskippere har allerede lånt Virksundtøsen og været på en mindre sejltur.

Vi ses på havnen eller på vandet.