Nyhedsbrev august – i gult

Velkommen til Virksund Sejlklubs nyhedsbrev, som udkommer først i måneden. I nyhedsbrevet informeres klubbens medlemmer og andre interesserede om aktiviteter og begivenheder, der har relation til Virksund og sejlsport mv.

Du kan få sejlklubbens løbende nyheder ved at tilmelde dig www.virksundsejlklub.dk

I gult

Danmark i gult efter Vingegaards helt igennem enestående, flotte Tour de France sejr. Nogle sejlede måske forbi Glyngøre torsdag d. 27. juli, da sejren skulle fejres og bæres helt i hus med musik, sang og glade mennesker. Hvilken kæmpe folkefest, som lille Glyngøre kunne stable på benene.

Vejret og klimakrisen

Vi kan vel heller komme uden om vejret, som er gået amok. Rapportager om rekord varme og hagl så store som tennisbolde i det sydlige Europa har præget de seneste ugers medie rapportager. Herhjemme oplever vi også flere ekstreme vejrsituationer med flere kortvarige og heftige regnskyl og oversvømmelser, samt stærk blæst i juli og varme rekorder på samme tid af året.

Nu melder danske forskere om et fremtidigt kollaps, når vigtige havstrømme, der i dag fordeler kulde og varme mellem den Nordatlantiske region og troperne, helt vil stoppe, hvis vi fortsætter udledningen af klimagasser, som vi gør i dag. Deres forskning viser med stor sandsynlighed, at vi måske allerede i midten af dette århundrede vil møde meget koldere temperaturer i Skandinavien.

Den eneste mulighed for at modarbejde denne tendens er at »skynde os med at få stoppet vores udledninger af drivhusgasser til atmosfæren«.

De danske forskeres studie er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications. Skræmmende!

Aktiviteter i sensommeren

Med august måned i sigte tager vi hul på efterårets aktiviteter. I Virksund kan vi ikke fejre verdens bedste cykelrytter, til gengæld kan vi noget andet.

Onsdag d. 2. august mødes de sejlere og besætninger, som længes efter at komme i gang efter ferien og som også gerne vil have lidt med viden om sejlertaktik i båden. Vi mødes ved klubhuset kl. 18.

Onsdag den 9. august sejler vi atter onsdagssejladser. De fortsætter frem til udgangen af september. Hvis du gerne vil aflure stillingen i de forskellige løb kan du gå ind via link og åbne de enkelte sejladser: https://www.virksundsejlklub.dk/virksund-sejlklub-sejler-kapsejlads-onsdag/kapsejladsresultater-i-virksund-sejlklub/

Lørdag d. 19. august sejler vi Vestjysk bank Cup i Virksund. Vi sejler to sejladser – en sejlads før og en efter frokost. Kapsejladsudvalget håber og tror på, at flere Virksund sejlere vil afsætte tid til at deltage og være del af den sjove dyst og deltage i hyggelige samvær før og efter sejladserne. Tilmeld til kapsejladsen sker her: https://www.virksundsejlklub.dk/2023/06/24/vestjysk-bank-cup-2023/

Lørdag d. 2. september afholdes den årlige havnefest i Virksund. Der vil være forskellige aktiviteter på havnen i løbet af dagen. Kom og deltag i dette hyggelige arrangement. Kom evt. og få en sejltur. Læs mere om program og aktiviteter på hjemmesiden.

I juli har sejlklubben taget J70’eren Lovns Perle på land for at undgå at den får for mange ruer på ror og køl. Ved ophaling, så båden faktisk ganske fin ud i bunden. Den blev afvasket, så den er klar til flere sejladser og træning. Båden sættes i vandet senest 2. august.

Limfjordens tilstand og dyreliv – se film

Er du interesseret i Limfjordens tilstand og vide mere om dyreliv og fjordens historie mv. bør du nyde de flotte naturoptagelser og interessante historier, som Chilbal film producerede sidste år til TV Midtvest. Naturen Naturel om den vestlige del af Limfjorden kan ses her: https://www.tvmidtvest.dk/naturen-naturel/naturen-naturel-1-et-dyk-ned-i-historien

Chilbal Film er et prisvindende produktionsselskab, der ejes og drives af Pernille Semler og Bent Yde Jørgensen.

Lystbådehavnen certificeret

Lystbådehavnen er her i sommer blevet certificeret som sikker havn.