Sejlads på Søndersø i Viborg i hus

Viborg Kommunes Tekniske Udvalg giver nu tilladelse til mere liv på Søndersø. Virksund og Viborg Sejlklub har efter fælles ansøgning nu fået tilladelse til at at afholde aktiviteter fra et areal i Strandparken syd for Søndersø og til at sejle på søen.
Når faciliteterne i Strandparken er etableret vil sejlklubberne i fællesskab gennemføre ugentlige aktiviteter på Søndersø. Der er videre plan om at afholde jollestævne i f.m. Nordic Lake festival i tredje weekend i august.
Claus Thiel Sørensen fra Ung på Vandet udtaler: ”Det er overordentlig glædeligt, at vi nu har tilladelse til at gå videre med vores jolle aktiviteter på Søndersø i et samarbejde mellem Virksund og Viborg Sejlklub”.

”Når børn efter kort tid lærer at mestre en jolle, giver det tro på egne evner og et motivations boost. Sejlsport er glæde, sjov og fællesskab. Vi håber på, at børn og unge i den sydlige ende af Viborg m.fl. får lyst til at prøve sig af”. ”Vi kommer med joller, sejl og redningsveste”, fortæller Claus Thiel Sørensen videre. Tilladelsen for brug af Strandparken gælder foreløbig i tre år. Derefter vil den eventuelt kunne forlænges i endnu tre år. En permanent tilladelse kræver en ny lokalplan for området.