Læs dine ticklers rigtigt

Læs dine ticklers eller “sladrestrimler” i sejlene. Hvis ikke dine sejl allerede har ticklers eller sladrestrimler i sejlene, så bør du overveje at få det. Prisen for et sæt ticklers til sejlene kan anskaffes for få kroner. 

Ticklers kan benyttes til at trimme dine sejl efter vindforholdene og fortælle dig, hvorvidt du sejler optimal kurs. Sammen med din log og winddex kan dine ticklers ”sladre” om din kurs, højde og fart er den rette.

Her er en checkliste for brug af ticklers.

Placering af ticklers

Ticklers på forsejlet monteres på forside og bagside af sejlet, mens ticklers på storsejl sidder op langs agterliget. 

Ticklers i storsejlet placeres i agterliget ud for hver sejlpind. Disse ticklers fortæller, hvordan luftstrømmene løber ud af storsejlet.

I forsejlet sættes ticklers 20 – 30 cm inden for forliget. Fra denne position afslører de luftstrømmene ind i forsejlet.

Hvis du vælger at købe tickles i bådbutikken, er der for de fleste fabrikaters vedkommende anvisning på, hvor de skal placeres på sejlet.

Storsejlstrim

Når dine ticklers i storsejlet står fint, ret bagud, så er dit storsejl trimmet korrekt og sejlet tvister tilfredsstillende. Læs mere om tvist i sejlene. Den øverste ticklers er den vigtigste. Den skal normalt have særlig opmærksomhed. Krøller den øverst ticklers om på læ side af sejlet i mere end 25% af tiden, så skyldes det, at sejlet lukker for meget i toppen. Den rette medicin er, at slække lidt i storskødet og får lidt mere tvist i toppen af storsejlet vil den øverste ticklers atter komme til syne. Det betyder, at dit storsejl vil levere større trækkraft. Hvis du mener, at dit storskøde er halet korrekt ind forhold til vindpresset, så kan du i stedet hale mere ind i dit hækstag. Herefter vil den øverste ticklers igen komme til syne og flyve ret bagud. Den øverste sejlpind skal som hovedregel være parallel med bådens længderetning og bom.

Forsejlstrim

Når alle tre sæt ticklers i forsejlet er monteret og står parallelt og ret bagud (A), sejler du den rette kurs til vinden. Ofte kan besætningen kun se den nederste ticklers, når alle sidder til luv side i båden. Derfor skal forsejlsgasten checke ticklers hele vejen op og se til, at skødning og skødepunkt står optimalt.

Står de læ ticklers opad, styrer du for lavt.

Slår de luv ticklers opad, styrer du for højt.

Tvist i forsejl

Hvis forsejlet lukker for meget i toppen, så slår den øverste læ ticklers opad og den midterste læ ticklers er urolig (A). Det betyder, at du skal have mere tvist i sejlet. Det sker ved at flytte forsejlets skødevogne bagud mod cockpittet eller ved at hale mere ind i forsejlet.

Hvis forsejlet har for meget tvist, så slår den øverste luv ticklers opad (B). I dette tilfælde flyttes skødevognen fremad og væk fra cockpittet. Du kan også slække på forsejlsskødet. I hård vind vil den øverste luv ticklers ofte vippe opad. Det er her et godt tegn.

Bevidste valg

Der kan sagtens være forhold, hvor man sejler bevidst ”forkert” på ticklers. Enten for at tvinge mere højde ud af sejlet eller i hård luft for at skabe balance i båden. Der kan også være situationer, hvor du bevidst sejler en lavere kurs, for netop at opnå bedre eller mere fart i båden.

Sejl ud og afprøv principperne. Det bliver sjovere at sejle, når disse kontrolmuligheder mestres.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.