Søg altid at få den rette balance i båden

Søg altid at få den rette balance i båden.

Som så meget andet, når du sejler, er det vigtigt at du holder en god balance i sejlbåden. Ved at bevare en konstant god balance i både, vil du sejle så optimalt som muligt. Begynder båden at krænge mere end godt er, så vil både begynde at sejle ”sidelæns” med afdrift og sejlet vil trække mindre og rorpresset vokse. Roret vil begynde at ”pløje” i vandet og dermed vil du også sejle langsommere.

Hvad er så den rette balance? De fleste både er bygget til at skulle sejle med en mindre krængning, så den våde overflade bliver så stor som mulig.

I meget let vind kan man med fordel placere flere mænd i bådens læ side, så båden får en begrænset og optimal hældning. Sejlene vil dermed komme til at stå og trække bedre. Især i let vind bør du også være opmærksom på, om bådens hæk slipper vandet eller om hækken graver sig ned. Sidder besætningen for langt tilbage i båden, kan nogle både godt grave sig ned. Besætningen skal således søge ind mod midten af båden, så vandet slipper hækken.

Når det gradvis blæser op, skal flere besætningsmedlemmer flytte sig til luv side, dog stadig under hensyntagen til bådens balance. Når vinder tager til skal besætningsmedlemmer op på bådens ræling, for fortsat at søge at afbalancere og modvirke krængning. Ved 6 – 8 m/s sidder alle besætningsmedlemmer til luv og måske på rælingen for at tynge båden ned.

Når båden krænger og du sidder på kanten, kan søgelænderet på nogen både påvirke din siddestilling. Den er ubehagelig og du tvinges til at bøje ryg og nakke. Dette kan du modvirke ved at montere et noget blødere stropmateriale på søgelænderet ud for cockpittet, så kan læne dig tilbage mod luv, når du sidder på rælingen. Så kan du faktisk også se op i sejlene og styre bådens på en bedre kurs.

Når hele besætningen er placeret korrekt på kanten til luv og det blæser op, vil besætningens vægtfordeling i båden ikke længere være nok, fordi båden vil krænge for meget i forhold til balancepunktet. Dette kan modvirkes ved at slække i løjgangen og ved at tviste sejlene. Sejlet tvistes ved at stramme hækstaget. Når du strammer i hækstaget vil du åbne sejlet i toppen. Vindpresset på sejlet vil dermed aftage og båden vil rette sig op.

Der er andre metoder til at opnå bedre balance, når det blæser op. Du kan gøre dine sejl fladere ved at flytte sejlercenteret i henholdsvis storsejl og forsejl fremad og nedad. Storsejlets og forsejlets fald tottes. Storsejlets bomudhal og cunningham hal strammes. Forsejlets skødepunkter i styrbord og bagbord rykkes bagud mod cockpittet. Når det blæser rigtig meget, så kan en stram kicking strap ligeledes bidrage til at flade sejlet på kryds.

Er dette heller ikke længere tilstrækkeligt for at opnå den rette balance, skal du overveje at rebe sejlene.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.