Skyd genvej – brug tape

Skyd genvej og oplev hurtigere succes og få en mere bedre kommunikation i båden under kapsejlads.

Det ser ud til at Corona karens-perioden vil strække sig et stykke ind i sejlersæsonen. Lige efter Påske den 13. april, når de nuværende midlertidige forbud udløber, får vi sikkert en bedre ide om, hvor lang denne periode kan blive.

Det betyder, at der er mere tid til at gå og pusle om sin båd.

Når du skal starte, stagvende eller runde et topmærke er det godt at kende sit grundtrim. Afmærker du dine skøder, løjgang, bomudhal, cunningham hal, kicking strap, fald og bagstag til forskellige vindstyrker med forskellige farver af tape, kommer du ikke i tvivl om, hvor langt skøderne skal hales ind eller slækkes ud i de forskellige standardsituationer.

Før en mærkerunding fra læns til kryds kan aftalen mellem skipper og forsejlsgast fx blive, at gasten skal hale ind til rødt mærke på fokkeskødet. Storsejlstrimmeren kan få samme besked og i øvrigt blive bedt om at hale løjgangsindstillingen over til rødt mørke. Bagstaget hales ligeledes ind til rødt mærke i forbindelse med mærkerundingen. Herefter kan yderligere trim overvejes ud fra den nye indstilling – alt efter vind og vejr. I sin allersimpleste form kan skippers besked til gasterne lyde: ”Hal ind til rød, når båden runder topmærket”.

Tape-mærkerne bidrager også til, at kommunikationen i båden bliver mere enkel. Når spileren skal op, er det ofte lidt hektisk ombord. Når spilergasten skal hæve spilerbommen til vandret, kan den vandrette position være markeret med tape på faldet til spilerbommen. Som spilergast skal du nu blot koncentrere dig om at hale ind til tapemærket. Når tapemærket  er ud for frølåret, så ved du at spilerbommen er vandret. Du behøver faktisk ikke at kigge op for at vide, at den står vandret.

Med tape markeringerne får du hurtigere dit trim på plads, så du og din besætning kan koncentrere dig om de andre både på kapsejladsbanen. Med markeringerne vil du sandsynligvis også udrydde de værste misforståelser mellem skipper og besætning, mens den ikke-øvede besætning oplever en stejlere indlæringskurve.

Du kan ligeledes sætte mærker på dine storsejls-, fokke og spilerfald til let, middel og hård luft. Det er også værd og prøve at afmærke skødepunkterne på din skødeskinner efter samme princip.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.