Hvem er Virksund Sejlklub og hvorfor er du velkommen?

Har du overvejet at melde dig ind i Virksund Sejlklub? Sejlklubben er en fantastisk måde at møde nye mennesker på, dele erfaringer og lære mere om sejlerlivets glæder.
Du behøver ikke at eje en båd for at være medlem! Det er en misforståelse og tro, at du skal råde over din egen båd for at være medlem af sejlklubben for at komme ud på vandet og deltage i klubbens aktiviteter. Er du interesseret – med eller uden båd, så er du og din familie velkommen.
Uanset om du er en erfaren sejler eller nybegynder, kan sejlklubben tilbyde dig en række fordele. Er du interesseret, så læs videre.
Virksund sejlklub
Virksund Sejlklub i dag ca. 150 personer, der deler en fælles interesse om at sejle. Vi er en rummelig og aktiv sejlklub, som har mange og forskelligartede aktiviteter: Både, joller, surf brædder, tursejlads, fællesskab, kapsejlads, træning, ungdomssejlads, vintersejlads, seniorsejlads, netværk, sejlerskole, pigesejlads, foredrag, fester, sammenkomster, vintersejlads, motor- og el-lære, vedligeholdelse og klargøring samt ikke mindst naturen og livet på vandet.
Medlemmerne kan nyde godt af fællesskab, netværk, aktiviteter og udstyr, som klubben stiller til rådighed.
Du kan også vælge at være en del af klubbens frivillige arbejde eller være repræsentant i udvalg og bestyrelse. Du kan med andre ord engagere dig på flere måder i forhold til dine egne interesser og i forhold til tid og ressourcer.
Fællesskab og sociale relationer
Virksund sejlklub giver dig mulighed for at møde nye mennesker og etablere relationer med ligesindede, som deler din interesse for sejlads, for naturen og livet på havet. Du kan deltage i fællesskabet, begivenheder og oplevelser. Du kan tilmelde dig vores mentorhjælp, hvor en erfaren sejler, vil hjælpe og støtte dig med råd og vink. Det kan føre til nye netværk, gode venskaber og socialt samvær.
Adgang til faciliteter og udstyr
Som medlem har du have adgang til klubhus, havn, bådpladser, klubbåde, joller og andet udstyr, som klubben stiller til rådighed. Som medlem kan du låne klubbens både og joller. Det giver dig mulighed for at udøve din interesse for sejlads, ture på fjorden og fællesskab, selvom du ikke har din egen båd.
Ugentlige kapsejladser og fællesture
Sejlklubben har i sejlersæsonen fra maj til slutningen af september ugentlige kapsejladser på fjorden, som blandt andet anvendes til at lære sin båd bedre at kende, få nye bekendtskaber, få mere læring om manøvre og fart samt lære din båd bedre at kende under alle vejrforhold mv. Vi er normalt mellem 20 og 25 både på vandet om onsdagen. Vi arrangerer også fælles sejlture alene og i samarbejde med Virksund Lystbådehavn.
Sejlsport er en helårsaktivitet
Sejlsport er en aktivitet som foregår hele året. Vi gennemfører vintersejlads for bør og unge. Vi har også vintersejlads for andre og samarbejder med andre sejlklubber på fjorden om at øve og træne på vandet om vinteren. Det kan være koldt, men vi tager tøj på til vejret og glæder os ved at vi kan komme på vandet sammen med andre, skabe samvær have det sjovt.
Undervisning og træning
Virksund Sejlklub tilbyder undervisning og træning i sejlads for medlemmerne. Det kan både være i form af sejlskoler for nye sejlere, duelighedsundervisning, ind- og udsejling af havnen, kapsejladstræning og arrangementer i klubben. Det kan give dig mulighed for at lære mere om din båd, forbedre dine færdigheder og deltage i sejladser og konkurrencer. Træning og undervisning sker også i forbindelse med ungdomssejlads og pigesejlads. Det er i sejlklubbens sejlskoler og duelighedsundervisning du finder den mere dybdegående træning og indlæring.
Samarbejde på kryds og tværs
Som medlem af klubben har du mulighed for at gå sammen med andre og købe maling, materialer og udstyr, hvilket kan gøre det nemmere for dig som bådejer og sikkert også give dig nogle rabatter, som du ikke vil få ved at købe tingene alene.
En stemme i sejlsporten
Som medlem af Virksund Sejlklub har du indflydelse på udviklingen af vores elskede sejlsport. Vi har opbygget tættere relationer til bl.a. Dansk Sejlunion og Danske Tursejlere og har derfor en stemme i vigtige beslutninger. Vi er også medlem af Limfjordens Sejlsport, som arrangerer tværgående aktiviteter og som er en stemme i forhold til fjordens tilstand. Vi er optaget af den grønne dagsorden og at vi får en bedre, renere og sundere fjord.
Bidrage til sejlsportens udbredelse
Sejlklubben spiller en vigtig rolle i at arrangere sejladser og konkurrencer. Vi arbejder især for at få flere børn, unge og børnefamilier ud og sejle. Vores ungdomsaktiviteter foregår på fjorden og på Viborg søerne i samarbejde med Viborg Sejlklub.
Fordele som medlem af Dansk Sejlunion
Virksund Sejlklub er medlem af Dansk Sejlunion, som er det danske specialforbund for sejlklubber og medlem af Danmarks Idrætsforbund. Dansk Sejlunion tilbyder forskellige fordele til medlemmer af sejlklubber, herunder rabatter på forsikring, mange forskellige kurser og undervisning, og adgang til konkurrencer og sejladser. Vi er også medlem af Danske Tursejlere og Limfjordens Sejlsport.
Frihavnsordning
Virksund Sejlklub er tilsluttet Frihavnsordningen, hvorved sejlerne kan besøge hinandens havne til nedsat afgift.