Brug dine gear og få båden op i fart

Alle jolle- og kølbådssejlere kender til udfordringen, om at få båden op i fart og tage højde på kryds. Spørgsmålet er næsten altid, om accelerationen sker hurtigt nok, så du kan sejle i fri vind og ikke blive dækket af andre både. Det er især på startlinien, når du vender båden på kryds og i mærkerundinger, at båden skal accelerere og vinde højde.

Accelerationen opnår du ved at skifte kurs, d.v.s. sejle lidt lavere til vinden og have en smule slæk på skøderne, når du starter med at speede op. Når du gradvis kommer op i fart, følger besætningen med. De haler gradvis skøderne ind til grundtrim, mens rorgængeren tager højde. Hermed får du maksimal kraft ud af sejlet under bevægelsen.

Hvis rorsmand og besætning er gode til at samarbejde kan kursskifte og indstilling af sejl mv. betyde, at I accelerer hurtigere. I skifter gear sammen.

Det kan sammenlignes med at køre bil eller cykle op ad bakke. Når du træder cyklen op ad, opdager du, at det gradvis bliver mere anstrengende og du uvilkårligt at cykle langsommere. For at modvirke et lavere tempo og tråd, skifter du til lavere gear på cyklen. Straks får du effekt af ændringen. Det får et lettere tråd i pedalerne og du kan måske ovenikøbet accelerere en smule op ad. Når du skal køre ned ad bakke, kan du pedalere i højeste gear og holde tempoet oppe, uden at du i særlig grad anstrenger dig.

Dette gearskifte system fra cyklen eller bilen kan overføres til båden og her beskrevet til let eller middel vind.

I 1. gear sejler du lavt, så du accelererer. Du har lidt slæk på skøderne. Din løjgang til storsejlet står måske lidt i læ, mens dine skødeskinne til forsejlet måske ikke er trukket helt i ”kryds gear”, d.v.s. er i en position lidt fremme. Dine ticklers (uldtråde) på fokken blæser nogenlunde vandret bagud på luv side. I læ side står øverste ticklers vandret eller falder lidt (du kan læse om dine ticklers her).

I 2. gear sejler du lidt højere til vinden. Du haler mere ind i skøderne og er næsten på kryds. Dit skødesystem på løjgangen hales mod midten og skødeskinnen til forsejlet hales bagud. Dine luv ticklers løfter sig lidt, mens læ ticklers står vandret. Dine luv ticklers løfter sig mere, når du sejler højt til vinden.

Onsdagssejlads

Onsdagssejlads

I 3. gear, som er ”kryds gear”, er dine sejl halet ind til kryds eller til dit grundtrim. (Grundtrimmet har du markeret med tape eller mærker. Læs mere her). Båden er i balance. Din løjgang og skødeskinne er halet til kryds – på nogle både lidt mere til luv end på andre. Den øverste luv tickler løfter sig til tider til en 45 graders position. Ticklers i storsejlets agterlig står i øvrigt ret bagud og krøller ikke bag sejlet.

I 4. gear, sejler du lidt højere til vinden end du egentlig bør. Du “piner” lidt højde ud af båden. Du får dermed gradvis mindre fart i båden, hvis du fortsætter med samme højde og kurs, så du genvidner fart ved at gå tilbage i 3. gear. Du vinder lidt højde for hver gang, du laver denne manøvre. Metoden benyttes i bølgesejlads. Luv ticklers står i en 90 graders position.

I 5. gear sejler du for højt til vinden. Har du fart overskud i forhold til andre både, kan du vinde højde ved at pine båden til mere højde i en kortere periode. Det kan ofte betale sig i mærkerundinger for at komme i fri vind eller for at ligge højere til vinden end andre både, som kommer efter dig ved mærket. Båden vil dog ret hurtigt de-escalerere.

Gearskifte kan også forekomme, når du sejler i bølger eller i fladt vand. Skal du op ad bakke eller sejle op og ned af bølger, kan du opnå større fart og højde ved at skifte kurs samt skiftevis hale og slække i skøderne.

Når du krydser, skifter du hele tiden gear, bevidst eller ubevidst. Du sejler skiftevis højere og lavere til vinden for hele tiden at prøve at opnå større højde og gendanne fart. Er du og din besætning gode til samarbejdet, kan der hentes fart og højde gennem samvirke mellem rormand og gaster. Det sker især, når båden vender på kryds og når båden runder et mærke. Ved accelaration sættes båden i lavere gear og når du er oppe i ”kryds gear”, så er skøderne halet ind, så du får max kraft ud af dine sejl.

Brug dine gear til at komme op i fart.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.